روايات

رواية ذنبي لاني انثى الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريمو حسني

رواية ذنبي لاني انثى الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريمو حسني

رواية ذنبي لاني انثى البارت التاسع عشر

رواية ذنبي لاني انثى الجزء التاسع عشر

رواية ذنبي لاني انثى
رواية ذنبي لاني انثى

رواية ذنبي لاني انثى الحلقة التاسعة عشر

نور بفرحة:ماما
هند:ازيك يا نور عاملة ايه با حبيبتي
نور:الحمد لله كويسه انتي عامله ايه وحشتيني جدا والله
هند:انتي اكتر يا قلب امك
كانت هند بتتكلم بصوت واطي عشان محمد مش يسمعها
نور استغربت وقالت
نور:ماما انتي موطية صوتك كدة ليه
هند:عشان ابوكي ميسمعنيش
نور بحزن وسخرية:هو كمام منعك انك تكلميني حتى في الفون
هند:سامحيني يا بنتي انا السبب في كل ده من الاول انا معرفتش احميكي وسبته يهينك ويقسى عليكي سامحيني عشان خاطري يا بنتي
نور :يا امي انتي ملكيش ذنب غي حاجه وانا اصلا مش زعلانة منك
هند :ماشي يا بنتي ربنا يريح قلبك

 

محمد:انتي يا ولية
هند :نور هقفل معاكي يا حبيبتي ابوكي صحي
نور :ماشي يا امي مع السلامة
هند :سلام يا بنتي
عند محمد
محمد:كنتي بتعملي ايه
هند :مش بعمل حاجه
محمد:امال مش بتردي ليه
هند بتوتر:مسمعتش
محمد :ماشي اعملي كوباية شاي
هند :حاضر
عند حسام كان قاعد حاطط كيس تلج على وشه وقاعد قدام امه
الام:يا بختك الأسود يا ابني
حسام:خلاص يا امي بقى هدنك تندبي كتير
الام بغضب :خلاص ايه منها لله السنيورة كله بسببها

 

حسام:خلاص يا امي انا طلقتها وكل واحد يروح لحاله
الام:عين العقل يا ابني وانا هجوزك الاحلى منها كمان
حسام:ماشي
هطلع اناك بقى انا
الام:ماشي ابني
صباح يوم جديد عند نور
نور بتصحى على صوت خبط الباب لبست حجابها وفتحت وعلى وشها آثار النوم
نور بنعسان:مين
سيلا:انا يا اختي بتفتحي وانتي نايمة
نور بنوم :خوشي
ودخلوا وقلعت الطرحة ونامت على الكنبة
سيلا:فوقي كدة وراكي مذاكرة كتيرة
نور:حاضر والله خمسة بس
سيلا:يلة قومي غسلي وشك وصلي وانا هحضر فطر عشان نأكل

 

نور :ماشي
بتقوم تغسل وشها وتتوضى وتصلي وتفطر هي وسيلا
ويبداوا مذاكرة والوقت خدهم ومحسوش غير على رنة فون سيلا من عمرو ردت سيلا
:ايوة يا عمرو
عمرو:ايه يا حبيبتي انا تحت انزلي يلا
سيلا:حاضر نازلة اهو
نور :يا خبر احنا محسناش بالوقت خالص
سيلا:فعلا الوقت خدنا بس المهم اننا قطعنا شوط كبير اوي في المذاكرة
نور بتاييد:اه فعلا الحمد لله
سيلا:همشي انا بقى
مور:ماشي يا قلبي مع السلامة
وبتنزل سيلا لعمرو وبياخدها يركبوا العربية ويمشوا وكل واحد يدخل اوضته وينام
ودنهم على الحال ده سيلا بتروح لنور عشان تساعدها وعمرو ييجي ياخدها بليل ويروحوا

 

بعد مرور خمس سنين
كل واحد من ابطال الرواية حصل تغيير في حياته
حسام اتجوز واحدة اسمها ميرنا كانت جارتهم واتقدملها بس دي كانت غير نور خالص مكنتش بتكستله ابدا وكان دايما عملها حساب واستحالة يتمادى عليها او يضر*بها وكانت امه ساعات بتحرضه عليها بس كانت بتوقفه عند حده
من الاخر حسام اتجوز واحدة خلته خاتم في صباعها وبيسمع كلامها وحملت منه وطلبت منه انه يكتب الشقة باسمها تحت اعتراض امه بس في الاخر ميرنا مشت كلامها وكان دايما بيعملها اللي هي عايزاه لانها دايما كانت بتهدده انها ممكن تطرده من شقتها
وده كان عقاب حسام فعلا يستاهل اللي زيه عايز واحدة تربيه
مامت حسام بقى كانت بتحاول تعمل اللي كانت بتعمله مع نور مع ميرنا بس ميرنا مكنتش بتسمحلها ابدا وفي يوم مامته مرضت وجاتلها أزمة اتصابت بالشلل وبقت بتتحرك على الكرسي مش بتقدر تمشي
نروح بقى لنور اللي اجتهدت وعافرت عشان توصل للي هي عايزاه نور في الخمس سنين بقى ذاكرت واتعلمت وعمرو كان متكفل بتعلمها ودخلت كلية الحقوق اللي كانت بتحلم بيها واتخرجت وفتحت مكتب محاماة ليها وكونت مالها بنفسها وصممت انها ترد لعمرو كل فلوسه وفعلا ردتهاله تحت اعتراضه واشترت الشقة اللي كانت قاعدة فيها ايجار واشترت عربية على قدها واشترت فون خاص بيها

 

من الاخر نور ربنا وفقها وقدرت انها تبني نفسها وتحقق اللي كانت بتحلم بيه ده كله بمساعدة عمرو وسيلا وحققت شهرة جامدة اوي في مجالها وبقت اكبر محامية
اما عمرو بقى بدا يحس بانجذاب لنور بس مكنش بيبين لان مينفعش لان هو وسيلا مصدر امان وثقة ليها وكانوا سندها مكنش ينفع يكسر ثقتها فيه واخد عهد على نفسه انه يكلم سيلا في الموضوع ويفاتحها فيه عشان تكلمها ووعد نفسه لو وفقت يعوضها عن كل حاجه
سيلا بقى اتخرجت وبقت اكبر دكتورة أطفال وكانت محبوبة جدا بين الناس وبتعامل الأطفال بحنية اوي
اما بقى محمد ابو نور كان قاعد الندم هيموته وبيتمنى ان نور تسامحه وكان قاعد بيفتكر اليوم اللي فوقه وعرف قيمة بنته فيه
فلاش بااااااك
محمد :انتي يا ولية اعمليلي شاي
هند:حاضر
راحت المطبخ عشان تعمل شاي وهو كان حاسس بصداع ودوخه وأما هند جبتله الشاي لسة هيتكلم محسش بنفسه ووقع على الأرض مغمى عليه
هند برقت وقالت:محمد محمد قوم يا راجل مالك ومكنش قدامها غير نور اللي كانت في الشغل رنت عليها وأما شافت الاسم ابتسمت وردت
نور:عاملة ايه ياقلبي

 

هند ببكاء:الحقيني يا بنتي ابوكي اغمى عليه ومش عارفة ماله
نور بخضة من حالة مامتها:حاضر اهدي وانا هتصرف
وقامت خرجت من المكتب وركبت العربية واتجهت لبيت ابوها وهي في الطريق اتصلت على الاسعاف وادتهم العنوان وهي وصلت الاول لقت ابوها مغمى عليه وهند جمبه بتبكي اتجهت لمامتها عشان تهديها وبعديها الاسعاف وصلت وطلعوا خدوه واتجهوا للمستشفى وهي اخدت مامتها معاها في عربيتها وراحو المستشفى وسالوا وعرفوا الاوضة اللي هو فيها ودنهم واقفين مستنين الدكتور وفي الوقت ده سيلا رنت ونور ردت
سيلا:انتي فين يا بنتي
نور:في المستشفى
سيلا:ليه حصلك ايه
نور :انا كويسة متقلقيش
وحكت لها اللي حصل
سيلا :طيب انا جاية
نور :ملهوش لزوم
سيلا:لا انا جاية انتي في انهي مستشفى
نور:*****

 

سيلا:مسافة السكة وهكون عندك وقفلت معاها ورنت على عمرو وعرفته واتقابلوا وراحوا مع بعض
عند نور في المستشفى الدكتور طلع
هند:جوزي ماله يا دكتور
الدكتور:هو حاليا كويس بس للاسف هو عنده ورم في دماغه ولازم يبدا علاج
هند ببكاء:اييه
الدكتور:اسف بس لازم يتعالج في أسرع وقت
نور بهدوء :تمام يا دكتور اعمل اللازم
الدكتور :تمام عن اذنكوا ومشي
هند دخلت لمحمد وقعدت معاه وهو سأل مين اللي جابه وقالتله نور ونور دنتها واقفة وسيلا وعمرو وصلوا وعرفوا الاوضة وطلعولها
نور :والله تعبتوا نفسكوا
سيلا وعمرو:مفيش تعب ولا حاجه
سيلا:ماله عمو
قالتلهم نور
الاتنين:ربنا يشفيه
بيدخلوا الاوضة هم التلاتة عند محمد
عمرو:حمد على السلامة يا عمي
سيلا:حمد لله على السلامة يا عمو
محمد:الله يسلمكوا يا ولاد
نور:حمد لله على السلامة
محمد :الله يسلمك يا بنتي
نظرت نور له بسخرية على كلمة بنتي عشان عمره ماقالها

 

نور :بعد اذنكوا انا همشي
محمد:سامحيني يا بنتي ارجوكي انا غلطت فيكي كتير سامحيني
نور بسخرية:اسامحك على ايه ولا ايه اسامحك على حرمانك ليا من طفولتي ولا اسامحك حرمانك ليا من تعليمي ولا من ضر*بك ليا انت وزين ولا من حبك لزين اكتر مني وتفضيلك ليه عليا ولا من جوازي بالغصب ولا يوم ما طليقي ض*ربني روحتلك وقولتلي ده جوزك يعمل اللي هو عايزه وكملت عليا انت وزين ولا من تشبيهك ليا دايما اني عار بالنسبالك قولي بقى اسامحك على انهي حاجه
فاكر اما كنت تقول عايز ابن عشان يشيل اسمي ويراعيني في عز مرضي ويوقف جمبي فاكر وقعدت تقولي انتي في الاخر راحو بيت جوزك وملكيش لازمة وفي الاخر ابنك كان بيزقك ويوقعك وكام بيشرب سجاير ومخدرات ويرجع في نصاص الليالي وأما كنت بنصحه تقولي يعمل اللي عايزه
شايف الاتنين دولي كانت بتشاور على عمرو وسيلا دول مصدر اماني في الدنيا وسندي ولقيت فيهم الحنية اللي ملقتهاش فيكوا
شاورت على عمرو شايف الاستاذ ده ده اللي انقذني من طليقي ومن ضرب*ه ليا وحشاني منه واجرلي شقة عشان اقعد فيها واتكفل بتعليمي
شاورت على سيلا شايف دي دي اعتبرتني اختها ووقفت جمبي دايما وهم السبب في اللي انا فيه دلوقتي
وجاي بعد ده كله تقولي سامحيني على العموم ربنا هو اللي بيسامح انا مقدرش اقولك اني سامحتك بس هحاول
بااااااك
محمد :يارب تسامحني والله ندمان بس تسامحني

 

وعدى اربع شهور وهو كان ماشي على العلاج وفي يوم هند راحت تصحيه بس مش رد وكان مات من مرضه وندمه وحسرته على اللي كان بيعمله في بنته وده كان عقاب ربنا ليه وهند بدات تصوت والجيران اتلمت واتصلت بنور وعرفت حزنت شوية عليه في النهاية ده ابوها وراحت لمامتها وواستها وسيلا كانت معاها وعمرو كان مشغول بمراسم الدفن والعزا
وبعد مرور سنة ونص
عمرة قال لسيلا انه عايز يتجوز نور وهي فرحت جدا بس كانوا خايفين ان نور ترفض بس سيلا قالتلها وفكرت ووافقت وعرفت مامتها اللي فرحت جدا وقراوا الفاتحة واتفقوا على كل حاجة وان الفرح مع كتب الكتاب بعد سبع شهور عشان يجهزوا نفسهم وكدة كدة هم عارفين بعض اتخطبوا وكانوا ملتزمين بضوابط الخطوبة وأما يخرجوا سيلا دايما معاهم وجهزوا يوم الفرح وأثناء كتب الكتاب كانت نور حزينة لان كان نفسها يكون ابوها وكيلها بس كان واحد من جيرانها راجل كبير كان بيعتبرها بنته وهي كانت شايفاه زي باباها وتم كتب الكتاب والفرح وبقوا زوج وزوجة
بعد سنتين
مامت نور ماتت بس كانت مطمنة عليها لأنها اتجوزت وبقت مع شريك حياتها وعوضها
نور وعمرو ربنا رزقهم بتوأم وسموهم حمزة الولد والبنت سموها نور من كتر حب عمرو لنور سمى بنتهم على اسمها وكمان عشان يفرحها ونور فرحت جدا واتاكدت فعلا انها اختارت صح

 

طبعا عمرو ممنعش نور من الشغل بالعكس كان بيشجعها وفخور بيها جدا
سيلا واخد زميلها اتقدملها وطلب ايدها من عمرو وخد رايها وهي وافقت واتجوزوا بعديها بسنة وخلفت بنت سمتها حور
فعلا عمرو مان العوض لنور بالرغم من اللي نور اتعرضتله بس مان عندها ثقة في ربنا وفي الاخر عوضها وكل واحد خد جزاته
فعلا ربنا مش بيسيب حد
#النهاية #

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذنبي لاني انثى)

نرشح لك أيصاً رواية عشقي لصعيدي (وعد الجبل) للكاتبة منار همام

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى